راه اندازی اداره ثبت احوال فولادشهر در آینده ای نزدیک
به گزارش خبرگزاری فارس از لنجان، محسن اسماعیلی در دومین نشست کارگروه ثبت وقایع حیاتی شهرستان لنجان با اشاره به اهمیت ثبت به موقع وقایع حیاتی، گفت: مردم در فرآیند ثبت وقایع حیاتی باید حساس باشند، چرا که مهلت اعلام ولادت حداکثر ۱۵ روز پس از تاریخ ولادت طفل و مهلت اعلام فوت نیز حداکثر ۱۰ روز پس از تاریخ فوت است.
وی در ادامه افزود: چنانچه افراد در مهلت قانونی برای ثبت این دو واقعه مهم با ثبت احوال همکاری لازم را نداشته باشند با مشکلات متعددی روبهرو خواهند شد.
رئیس اداره ثبت احوال شهرستان لنجان ثبت به موقع وقایع حیاتی را یکی از مشکلات پیش روی ثبت احوال دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود بر سر راه ثبت احوال، ثبت به موقع ولادت و وفات است چرا که این مهم باید به طور دقیق برای دستیابی به آمار درست انجام گیرد.
وی اظهار داشت: نباید پراکندگی شهرها و روستاهای شهرستان موجب دیر ثبتی وقایع حیاتی شود، لذا در این خصوص شهرداریها و دهیاریها میتوانند کمک شایانی به ثبت احوال داشته باشند.
اسماعیلی تصریح کرد: طی سالهای اخیر بحث دیر ثبتی وقایع حیاتی کاهش یافته است اما هنوز بسیاری از مردم به اهمیت ثبت وقایع حیاتی آشنا نیستند بنابراین باید با آموزش و فرهنگسازی به سمتی حرکت کنیم که در جامعه امکان ارائه آمارهای دقیق و مستند فراهم شود.
وی یکی از مشکلات مهم فولادشهر را نداشتن دفتر پیشخوان ارائه خدمات ثبت احوال دانست و اضافه کرد: با پیگیریهای انجام شده موافقتنامه راهاندازی اداره ثبت احوال فولادشهر صادر شده و به دنبال آن هستیم تا با حل مسائلی همچون ساختمان، تجهیزات و نیروی انسانی این اداره در آینده نزدیک آن را افتتاح کنیم.
رئیس اداره ثبت احوال شهرستان لنجان یکی از اهداف اداره ثبت احوال شهرستان لنجان را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به منظور کیفیسازی ارائه خدمات ثبت احوال و توسعه خدمات دولت الکترونیک دانست و تأکید کرد: در این راستا دو ایستگاه کارت هوشمند ملی در اداره پست شهرستان لنجان و دفتر پیشخوان زرینشهر راهاندازی شد که نتیجه آن افزایش آمار صدور کارت ملی هوشمند از ۲۵ عدد به ۴۴ عدد در روز است.